Compliance-toiminto viisi vuotta

Hanselin compliance-toiminto perustettiin vuonna 2019. Asiat olivat hyvin aiemminkin, mutta 2019 eettinen ja vaatimusten mukainen toiminta sai enemmän paino­arvoa, ja siitä tuli systemaattista ja organisoitua. Nyt compliance-toimintomme on viisi­vuotias – katsomme kaikkeen toimintaan liittyvien eettisten peri­aatteiden olevan meille kilpailu­etu ja erottamaton osa toiminta­kulttuuriamme. Eettiset peri­aatteet on otettu huomioon muun muassa HR-ohjeistuksissa, liike­toiminnan prosesseissa, talouden ohjeistuksessa, kilpailutusten menettely­tavoissa sekä harmaan talouden ehkäisyn menettelyissä.

Compliance-tiimimme seuraa lain­säädännön kehittymistä ja yhteis­kunnallista keskustelua, päivittää ohjeistuksia, tukee henkilöstöä erilaisissa kysymyksissä, kouluttautuu ja kouluttaa. Syksyllä 2024 järjestimme koko henkilöstölle koulutuksen eettisestä toiminnasta käytännön risti­riita­tilanteissa. Koulutukseen liittyi ennakko­kysely, Nina Ratsulan (Code of Conduct Company) pitämä luento ja paneeli­keskustelu.

”Eettiset peri­aatteet ovat meille kilpailu­etu ja erottamaton osa toiminta­kulttuuriamme.”

Compliance-teemat korostuivat myös HR-näkö­kulmasta: koulutusta järjestettiin muun muassa työn psyko­sosiaalisista kuormitus­tekijöistä ja yhteisöllisyydestä. Lisäksi epä­asiallisen kohtelun ehkäisemisen ja varhaisen välittämisen ohjeistuksia päivitettiin. Ohjeistusta lisättiin myös avoimuus­rekisterin käytöstä. Hansel rekisteröityi Valtion­talouden tarkastus­viraston yllä­pitämään avoimuus­rekisteriin, ja teimme ensimmäisen toiminta­ilmoituksen keväällä 2024.

Osallistuimme aktiivisesti erilaisiin tilaisuuksiin, kuten EU:n korruption­torjunta­verkoston kansalliseen työ­pajaan, oikeus­ministeriön ilmoittajien suojelua koskevaan tilaisuuteen sekä korruption­vastaisen päivän seminaariin. Esittelimme compliance-toimintoamme myös valtion virka­mies­eettiselle neuvottelu­kunnalle.

Väärin­käytösten ilmoitus­kanavaamme ei tullut väärin­käytös­ilmoituksia vuonna 2024. Compliance-tiimi sai kuitenkin anonyymin ilmoituksen, joka selvitettiin ja raportoitiin hallitukselle.

Tulosta

Sinua voi myös kiinnostaa

Kohti erinomaista palvelu­kokemusta

Asiakas- ja toimittaja­tyytyväisyyttä seurataan Hanselissa säännöllisesti.

Lue juttu

Vaikuttavuuden arviointi­malli toimii

Vaikuttavuuden arviointi­malli on osoittautunut toimivaksi, ja sitä on täydennetty kolmannella vaiheella.

Lue juttu

Uusi eettinen toiminta­malli kotimaisiin palvelu­hankintoihin

Otimme Hanselissa keväällä 2024 yhteis­hankinnoissa käyttöön uuden sopimus­liitteen Eettinen toiminta­malli palvelu­hankinnoissa.

Lue juttu