Compliance-toiminto viisi vuotta
Hanselin compliance-toiminto perustettiin vuonna 2019. Asiat olivat hyvin aiemminkin, mutta 2019 eettinen ja vaatimusten mukainen toiminta sai enemmän painoarvoa, ja siitä tuli systemaattista ja organisoitua. Nyt compliance-toimintomme on viisivuotias – katsomme kaikkeen toimintaan liittyvien eettisten periaatteiden olevan meille kilpailuetu ja erottamaton osa toimintakulttuuriamme. Eettiset periaatteet on otettu huomioon muun muassa HR-ohjeistuksissa, liiketoiminnan prosesseissa, talouden ohjeistuksessa, kilpailutusten menettelytavoissa sekä harmaan talouden ehkäisyn menettelyissä.
Compliance-tiimimme seuraa lainsäädännön kehittymistä ja yhteiskunnallista keskustelua, päivittää ohjeistuksia, tukee henkilöstöä erilaisissa kysymyksissä, kouluttautuu ja kouluttaa. Syksyllä 2024 järjestimme koko henkilöstölle koulutuksen eettisestä toiminnasta käytännön ristiriitatilanteissa. Koulutukseen liittyi ennakkokysely, Nina Ratsulan (Code of Conduct Company) pitämä luento ja paneelikeskustelu.
Compliance-teemat korostuivat myös HR-näkökulmasta: koulutusta järjestettiin muun muassa työn psykososiaalisista kuormitustekijöistä ja yhteisöllisyydestä. Lisäksi epäasiallisen kohtelun ehkäisemisen ja varhaisen välittämisen ohjeistuksia päivitettiin. Ohjeistusta lisättiin myös avoimuusrekisterin käytöstä. Hansel rekisteröityi Valtiontalouden tarkastusviraston ylläpitämään avoimuusrekisteriin, ja teimme ensimmäisen toimintailmoituksen keväällä 2024.
Osallistuimme aktiivisesti erilaisiin tilaisuuksiin, kuten EU:n korruptiontorjuntaverkoston kansalliseen työpajaan, oikeusministeriön ilmoittajien suojelua koskevaan tilaisuuteen sekä korruptionvastaisen päivän seminaariin. Esittelimme compliance-toimintoamme myös valtion virkamieseettiselle neuvottelukunnalle.
Väärinkäytösten ilmoituskanavaamme ei tullut väärinkäytösilmoituksia vuonna 2024. Compliance-tiimi sai kuitenkin anonyymin ilmoituksen, joka selvitettiin ja raportoitiin hallitukselle.
Lue myös: Kohti erinomaista palvelukokemusta
Sinua voi myös kiinnostaa
Kohti erinomaista palvelukokemusta
Asiakas- ja toimittajatyytyväisyyttä seurataan Hanselissa säännöllisesti.
Vaikuttavuuden arviointimalli toimii
Vaikuttavuuden arviointimalli on osoittautunut toimivaksi, ja sitä on täydennetty kolmannella vaiheella.
Uusi eettinen toimintamalli kotimaisiin palveluhankintoihin
Otimme Hanselissa keväällä 2024 yhteishankinnoissa käyttöön uuden sopimusliitteen Eettinen toimintamalli palveluhankinnoissa.