Vastuullisuuden johtaminen
”Vastuullisuus on valttimme” on yksi strategiamme pääteemoista, ja se on ollut sitä jo pitkään myös aikaisemmissa strategioissa. Hanselissa vastuullisuus on kiinteä osa kilpailuttamista, sopimuskauden aikaista työtä ja raportointia. Myös oma toimintamme on vastuullista, vaikka yhtiön pienen koon ja toiminnan luonteen vuoksi vaikutukset jäävätkin melko vähäisiksi. Hanselin vaikuttavuuden ytimessä ovat yhtiön Suomen julkisen sektorin toimijoille kilpailuttamat ja ylläpitämät yhteishankinnat.
Teemme kilpailutukset yhtenäisten prosessien mukaisesti. Jokaisen yhteishankinnan esiselvityksessä teemme riskianalyysin, segmentoinnin ja vastuullisuusanalyysin sekä luokittelemme hankinnan varautumisen, tietosuojan ja tietoturvan näkökulmista. Sopimuskaudella keskitymme vaatimusten valvontaan sopimusehtojen mukaisesti. Hankinnan riskitaso ja vaatimukset vaihtelevat, minkä vuoksi myös valittu valvontamekanismi vaihtelee hankinnan kohteen mukaan. Kevyimmillään kyse on vuoropuhelusta ja mahdollisesta sopimustoimittajan itsearvioinnista sekä dokumentaation tarkastamisesta, ja raskaimmillaan taas kyseessä voi olla kolmannen, riippumattoman osapuolen tekemä vastuullisuusauditointi.
Vastuullisuustyön ydintiimi on yhdeksän hengen matriisiorganisaationa toimiva vastuullisuusryhmä, jonka puheenjohtajana toimii talousjohtaja, joka vastaa vastuullisuudesta johtoryhmässä. Vastuullisuusryhmän tehtävänä on kehittää vastuullisuuteen liittyviä prosesseja, seurata lainsäädännön kehitystä sekä kouluttaa henkilöstöä ja tiedottaa vastuullisuusasioista. Hanselin hallitus saa vastuullisuudesta tilannekatsauksen jokaisessa hallituksen kokouksessa osana toimitusjohtajan katsausta.
Vuonna 2024 vastuullisuusryhmä piti säännöllisiä kokouksia joka toinen viikko lomakausia lukuun ottamatta. Ryhmä teki aktiivista sidosryhmäyhteistyötä sekä kansallisesti että kansainvälisesti ja piti vastuullisuusaiheisia esityksiä eri tilaisuuksissa. Syksyllä 2024 vastuullisuusryhmä järjesti neljä eri aiheista vastuullisuuskoulutusta yhtiön työntekijöille:
- Yhteishankintojen vastuullisuus ja vastuullisuus järjestelmissä
- Vaikuttavuuden ja vastuullisuuden arviointi asiakaskohtaisissa kilpailutuksissa
- Hanselin matka GRI:stä ESRS:ään
- Vastuullisten hankintojen johtaminen
CSRD muuttaa raportointia
Kestävyysraportointidirektiivi tulee muuttamaan vastuullisuusraportointia myös Hanselissa, vaikkemme pienen kokomme vuoksi kuulukaan velvoittavuuden piiriin. Vuoden 2024 aikana perehdyimme CSRD:n sisältöön ja aloitimme eurooppalaisten standardien (ESRS) mukaisen kaksoisolennaisuusanalyysin tekemisen. ESRS:n mukaisen raportoinnin teemme suunnitelman mukaan vuodesta 2025 alkaen. Moni Hanselin sopimustoimittaja on velvollinen siirtymään ESRS:n mukaiseen raportointiin jo vuodesta 2024 alkaen, ja myös osa asiakkaistamme on siirtymässä ESRS-raportointiin.
Syksyllä 2024 otimme käyttöön uuden järjestelmän ja pidimme 11 DMA-workshop-tapaamista. Heti alkuun pysähdyimme hetkeksi pohtimaan Hanselin arvoketjua ja totesimme, että selkeyden vuoksi katsomme asioita sekä Hanselin oman toiminnan että yhteishankintatoiminnan näkökulmista. Työ jatkuu vuonna 2025.
Vastuullisuustunnukset kategorioittain
Kategoria | Yhteishankinnat 2024, M€ | Ympäristötunnus, M€ | Sosiaalisen vastuun tunnus, M€ | Taloudellisen vastuun tunnus, M€ | Ympäristötunnus, % | Sosiaalisen vastuun tunnus, % | Taloudellisen vastuun tunnus, % |
Asiantuntijapalvelut | 217 | 21 | 0 | 216 | 10 | 0 | 100 |
Ohjelmistot | 206 | 3 | 0 | 206 | 2 | 0 | 100 |
Energia | 184 | 166 | 5 | 184 | 90 | 3 | 100 |
Talous- ja rahoituspalvelut | 162 | 123 | 0 | 162 | 76 | 0 | 100 |
Henkilöstö- ja terveyspalvelut | 152 | 1 | 10 | 152 | 1 | 7 | 100 |
Ajoneuvo- ja logistiikkapalvelut | 151 | 138 | 66 | 151 | 91 | 44 | 100 |
IT-laitteet | 132 | 128 | 128 | 132 | 97 | 97 | 100 |
Elintarvikkeet ja ravintolapalvelut | 127 | 127 | 123 | 127 | 100 | 97 | 100 |
Kalusteet ja toimistopalvelut | 97 | 91 | 33 | 97 | 94 | 33 | 100 |
Matkustus- ja kokouspalvelut | 80 | 54 | 78 | 80 | 68 | 98 | 100 |
Puhtaanapidon palvelut ja tarvikkeet | 67 | 67 | 42 | 67 | 100 | 63 | 100 |
Konesalipalvelut ja -laitteet | 52 | 8 | 0 | 52 | 16 | 0 | 100 |
Tietoliikenne | 51 | 0 | 6 | 51 | 0 | 11 | 100 |
Turvallisuustekniikka ja -palvelut | 39 | 36 | 0 | 39 | 92 | 0 | 100 |
Yhteensä | 1 718 | 964 | 491 | 1 717 | 56 | 29 | 100 |
Hanselin oman toiminnan päästöt
Hanselin omasta toiminnasta aiheutuneet päästöt on laskettu GHG-protokollan mukaisesti ja samoin rajauksin vuodesta 2020 alkaen. Scope 1- ja Scope 2 -päästöt olivat Hanselissa nolla. Päästöjen kasvuun Scope 3:ssa vaikutti vuonna 2024 toteutettu tietokoneiden ja näyttöjen vaihto. Päästöjen vähennystä on tapahtunut liikematkustuksessa ja jätehuollosta aiheutuvissa päästöissä.
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | Muutos-% (vrt. 2023) | |
Kokonaispäästöt (pl. Hilma), (Scope 1–3), tCO2-ekv* |
840 (87) | 661 (74) | 480 (55) | 535 (62) | 657 (76) | 27 |
Kokonaispäästöt (sis. Hilma), (Scope 1–3), tCO2-ekv* |
982 (102) | 865 (97) | 591 (68) | 651 (76) | 767 (89) | 14 |
Scope 1, tCO2-ekv |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Scope 2, tCO2-ekv |
0 | 0 | 0 | 65 | 54 | 0 |
Scope 3 (pl. kirjanpidon/Envimatin data), tCO2-ekv |
200 | 70 | 43 | 37 | 170 | 183 |
Scope 3 (pl. Hilma), tCO2-ekv |
840 | 661 | 480 | 471 | 603 | 27 |
Scope 3 (sis. Hilma), tCO2-ekv |
982 | 865 | 591 | 587 | 713 | 14 |
Päästöt työntekijää kohden, tCO2-ekv/hkl (htv) (ml. kirjanpito/ Envimatin data) |
6,4 | 5,4 | 4,0 | 4,6 | 5,9 | 19 |
Päästöt työntekijää kohden, tCO2-ekv/hkl (htv) (pl. kirjanpidon/ Envimatin data) |
1,5 | 0,6 | 0,4 | 0,9 | 2,0 | 150 |
*Suluissa annettu tieto, kuinka monen keskivertosuomalaisen vuotuisia päästöjä kokonaispäästöt vastaavat. |
Hanselin yhteishankintojen päästöt
Yhteishankintojen päästöt perustuvat Suomen ympäristökeskuksen asiantuntijoiden tuottamiin tuote- ja palveluryhmäkohtaisiin, kunkin ryhmän keskimääräisiä päästöjä kuvaaviin kertoimiin. Nämä kertoimet päivitettiin vuonna 2023 yhteistyössä SYKE:n kanssa ja linkitettiin yhteishankintojen raportointidataan. Päästölukuihin sisältyy paljon epävarmuutta, koska kertoimet ovat laskennallisia keskiarvoja. Suuntaa-antavatkin hankintojen päästölaskelmat ovat kuitenkin arvokas apu siihen, että päästövähennystoimenpiteitä voidaan kohdentaa järkevästi. Osa Hanselin sopimustoimittajista tekee tarkkaa päästölaskentaa ja tarjoaa myös näitä tietoja asiakkaidensa käyttöön. Hansel ei ainakaan toistaiseksi kerää tätä tietoa keskitetysti, vaan käyttää omassa laskennassaan edellä mainittuja kertoimia.
Kategoria | Yhteishankinnat 2024, tuhatta € | Yhteishankinnat 2024, CO2-ekv, tuhatta kg | Yhteishankinnat 2023, tuhatta € | Yhteishankinnat 2023, CO2-ekv, tuhatta kg | Yhteishankinnat, CO2-ekv kg, muutos-% (vrt. 2023) | Yhteishankinnat, €, muutos-% (vrt. 2023) |
Ajoneuvo- ja logistiikkapalvelut | 151 318 | 37 796 | 104 882 | 27 075 | 40 | 44 |
Asiantuntijapalvelut | 216 591 | 32 035 | 198 369 | 29 357 | 9 | 9 |
Elintarvikkeet ja ravintolapalvelut | 127 404 | 139 904 | 107 638 | 156 478 | –11 | 18 |
Energia | 183 505 | 283 355 | 206 725 | 319 633 | –11 | –11 |
Henkilöstö- ja terveyspalvelut | 152 351 | 33 140 | 145 180 | 30 810 | 8 | 5 |
IT-laitteet | 132 330 | 51 513 | 146 653 | 57 548 | –10 | –10 |
Kalusteet ja toimistopalvelut | 97 095 | 24 396 | 108 888 | 27 255 | –10 | –11 |
Konesalipalvelut ja -⁠laitteet | 52 209 | 10 140 | 44 237 | 9 909 | 2 | 18 |
Matkustus- ja kokouspalvelut | 80 028 | 44 057 | 78 550 | 44 080 | 0 | 2 |
Ohjelmistot | 205 973 | 28 807 | 187 456 | 26 165 | 10 | 10 |
Puhtaanapidon palvelut ja tarvikkeet | 66 574 | 20 667 | 65 847 | 20 488 | 1 | 1 |
Talous- ja rahoituspalvelut | 162 291 | 28 471 | 102 250 | 18 261 | 56 | 59 |
Tietoliikenne | 50 834 | 11 149 | 59 172 | 12 234 | –9 | –14 |
Turvallisuustekniikka ja -⁠palvelut | 39 311 | 5 916 | 36 820 | 6 106 | –3 | 7 |
Yhteensä | 1 717 815 | 751 346 | 1 592 670 | 785 398 | –4 | 8 |
Vuoden 2024 euromääräinen yhteishankintamyynti nousi vuoteen 2023 verrattuna, mutta samanaikaisesti yhteishankintojen laskennalliset päästöt laskivat. Tämä johtuu siitä, että vuonna 2024 hankinnat keskittyivät edellisvuotta enemmän sellaisiin tuote- ja palveluhankintoihin, jotka ovat vähempipäästöisiä.
Hanselin vastuullisuusraportointi
Vastuullisuustyöhön liittyviä toiminnan tuloksia esitellään vastuullisuusraportissa, joka julkaistaan vuosittain suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi integroituna vuosikertomukseen. Vastuullisuusraportoinnin osalta kertomuksessa esitetään vuoteen 2024 liittyvät avaintiedot sekä kiinnostavat tapahtumat ja saavutukset vastuullisuuden osalta. Vuoden 2023 tapahtumia koskeva vastuullisuusraportti julkaistiin 25.3.2023. Raportin rakenne perustuu kansainvälisesti hyväksyttyyn GRI-standardiin. Käytetty standardi on vuoden 2021 mukainen.
Raportissa on esitetty taulukko, josta ilmenee raportin sisältö olennaisuusteemoihin yhdistettynä sekä käytetyt GRI-standardit ja tieto siitä, mistä raportin osiossa kyseiseen kohtaan liittyvät asiat on esitelty. Mikäli tietoa ei ole saatavilla, on siitä maininta perusteluineen taulukossa. Osa tiedoista sisältyy tilinpäätökseen.
Raportin on koonnut Hanselin viestintä yhteistyössä Mainostoimisto SST:n kanssa. Sen suunnitteluun osallistuu koko vastuullisuusryhmä ja raportin hyväksyy johtoryhmä. Vastuullisuusraportti viedään myös tiedoksi hallitukselle.
Kuvat: Mika Pakarinen, Lasse Lecklin, Akindof, Jetro Stavén ja Hanselin viestintä. Vuosikertomuksen valokuvissa esiintyvät Hanselin asiantuntijat sekä juttuihin haastatellut asiakkaat.
Lisätietoja antaa:
Johanna Kaalikoski
viestintäpäällikkö
johanna.kaalikoski@hansel.fi
puh. 029 444 4289
Hanselin vastuullisuusraportti on luettavissa osoitteessa vuosikertomus2024.hansel.fi (ruotsiksi osoitteessa arsberattelse2024.hansel.fi ja englanniksi osoitteessa annualreport2024.hansel.fi). Vastuullisuusraportti julkaistaan yhdettätoista kertaa vain verkkomuodossa, ja sen on varmentanut tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab.
Lue myös: Olennaisuusarvio
Sinua voi myös kiinnostaa
Vaikuttavuuden arviointimalli toimii
Vaikuttavuuden arviointimalli on osoittautunut toimivaksi, ja sitä on täydennetty kolmannella vaiheella.
Vastuullisuuden auditointimanuaali valmistui
Tuotimme valtiovarainministeriön toimeksiannosta julkisille hankintayksiköille kansallisen vastuullisuuden auditointimanuaalin.