Yhteishankinta­yksikön toiminta

Hanselin vuosi 2024 oli hyvä: yhteis­hankintojen käyttö lisääntyi 125 miljoonalla eurolla päätyen 1,7 miljardin euron uuteen ennätykseen. Kasvu­tavoite oli vielä tätäkin suurempi, mutta julkis­hallinnon säästöt alkoivat vuoden puoli­välissä näkyä myös Hanselin toiminnassa. Asian­tuntija­palvelujen myynti ja yhtiön tulos­kehitys olivat suunnitellun mukaisia. Strategian mukaisesti kasvua haetaan erityisesti kunnista ja hyvin­vointi­alueilta, joissa kasvu­potentiaali on suurin, mutta merkittävää kasvua tuli myös valtion asiakkuuksissa.

Yhteishankintayksikön tehtävä ja rooli on määritelty julkisia hankintoja koskevassa lain­säädännössä ja Hansel Oy:tä koskevassa laissa. Yhtiön asiakkaat on lueteltu Hansel-laissa, ja näitä ovat ministeriöt ja niiden alaiset virastot, eräät muut valtion yksiköt, yli­opistot ja korkea­koulut, Keva, kunnat, kunta­yhtymät, seura­kunnat, hyvin­vointi­alueet sekä näiden määräys­vallassa olevat hankinta­yksiköt. Hansel Oy:n osakkeita on 72 025 kappaletta, osakkeista Suomen valtio omistaa 46 817 kappaletta (65 prosenttia) ja Suomen Kuntaliitto ry 25 208 kappaletta (35 prosenttia). Kaikki osakkeet ovat saman­arvoisia. Hansel on yhtiö­järjestyksen mukaisesti voittoa tavoittelematon yhtiö.

Hanselin tavoitteena on kilpailuttaa ja ylläpitää palveluja ja tavaroita koskevia yhteis­hankinta­sopimuksia, jotka tuottavat huomattavia hyötyjä hintojen, laadun ja prosessi­kustannus­säästöjen muodossa. Lisäksi Hansel tarjoaa hankintojen kilpailuttamis­palveluita ja hankinta­toimen kehittämis­palveluita sekä hallinnoi ja kehittää julkisten hankintojen ilmoitus­kanavaa Hilmaa valtio­varain­ministeriön toimeksi­annosta ja sen rahoituksella.

Yhteishankintayksikkönä Hansel edistää toiminnallaan laadukkaiden hankintojen tekemistä, toimittajien tasa­puolista kohtelua sekä kilpailua järjestämällä tarjous­kilpailut siten, että markkinat toimivat tehokkaasti.

Hansel rahoittaa toimintansa sopimus­toimittajilta perittävällä yhteis­hankintojen palvelu­maksulla ja asian­tuntija­palvelujen myynnillä. Palvelu­maksu, joka perustuu tehtyihin hankintoihin, voi olla suuruudeltaan enintään 1,50 prosenttia. Keski­määräinen palvelu­maksu vuonna 2024 oli 0,83 prosenttia (0,85 prosenttia vuonna 2023).

Tulosta