Yhteis­hankintojen kehitys

Vuonna 2024 oli yhteis­hankinnoissa kilpailuttamisen suhteen edellistä vuotta aktiivisempi. Uusia yhteis­hankintoja tuli voimaan 23 (17 puitejärjestelyä, 5 dynaamista hankinta­järjestelmää ja 1 pien­hankinta). Sopimuksia alle­kirjoitettiin toimittajien kanssa 495, ja osallistumis­hakemuksia dynaamisiin hankinta­järjestelmiin käsittelimme 324. Erilaisia sopimus­muutoksia tehtiin 215.

Vuoden 2024 lopussa meillä oli tarjota asiakkaillemme 75 puitejärjestelyä ja 57 dynaamista hankinta­järjestelmää. Pien­hankintoja oli käytettävissä 27. Sopimus­toimittajia oli 1 110, joista pk-yritysten osuus oli 61 prosenttia. Ali­hankkijoita sopimus­toimittajilla oli reilut 2 400.

Yhteis­hankinnat jaetaan tyypillisesti osiin. Vuoden 2024 lopussa asiakas­ryhmä­kohtaisesti jaettujen yhteis­hankintojen käytön osuus oli 38 prosenttia, sisäisen kilpailutuksen kautta jaettujen 39 prosenttia, palvelu­ryhmä­kohtaisesti jaettujen osuus oli 10 prosenttia ja alueellisesti jaettujen osuus oli 4 prosenttia kaikista yhteis­hankinnoistamme. Jakamattomien yhteis­hankintojen osuus oli 9 prosenttia.

Tarjouksia puite­järjestelyjen kilpailutuksiin saatiin hyvin. Vuonna 2024 saatujen tarjousten määrän keskiarvo nousi kahdeksaan. Asiakkaidemme puite­järjestelyjen ja dynaamisten hankinta­järjestelmien sisällä tekemissä kilpailutuksissa tarjousten määrän keskiarvo oli 3,7.

Uusi kategoria sote-palveluhankintoihin

Kasvu­strategiamme mukaisesti käynnistimme vuoden 2023 alussa strategisen hankkeen sote-alan yhteis­hankintojen valmistelemiseksi. Perustimme vuoden 2024 aikana sote-palvelu­hankintojen kategorian, rekrytoimme kategoria­päällikön ja teimme aktiivista yhteis­työtä eri hyvin­vointi­alueiden kanssa palvelu­tarpeiden kartoittamisessa.

Elokuussa 2024 käynnistyi uusi terveyden­huollon tarvikkeiden ja laitteiden dynaaminen hankinta­järjestelmä, jota Huolto­varmuus­keskus hyödynsi syksyllä Euroopan unionin rahoittaman rescEU-valmius­varastonsa hankinnoissa.

Joulukuussa käynnistyi ensimmäinen sote-palveluiden yhteis­hankinta vammaisten asumis­palveluista. Kevään 2025 aikana tehdään ensimmäiset hankinnat tämän yhteis­hankinnan kautta.

Vuoden 2025 aikana teemme esi­selvityksiä myös uusista sote-palvelu­hankinnoista yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Yhteis­hankinnat kategorioittain

Tuhatta euroa 2024 2023 2022 2021 2020
Kategoria
Ajo­neuvo- ja logistiikka­­­palvelut 151 318 104 882 80 095 97 471 102 520
Asian­­­tuntija­­­palvelut 216 591 198 369 151 800 127 634 143 459
Elin­­­tarvikkeet ja ravintola­­­palvelut 127 404 107 638 94 586 86 308 76 128
Energia 183 505 206 725 212 886 107 122 63 107
Henkilöstö- ja terveys­­­palvelut 152 351 145 180 113 777 90 690 73 435
IT-laitteet 132 330 146 653 112 903 90 937 89 826
Kalusteet ja toimisto­­­palvelut 97 095 108 888 86 375 84 006 60 214
Kone­­sali­­­palvelut ja -⁠laitteet 52 209 44 237 34 184 45 361 60 997
Matkustus- ja kokous­­­palvelut 80 028 78 550 59 437 20 477 25 313
Ohjelmistot 205 973 187 456 167 933 115 136 62 084
Puhtaana­­­pidon palvelut ja tarvikkeet 66 574 65 847 54 683 52 079 46 323
Talous- ja rahoitus­­­palvelut 162 291 102 250 73 579 66 398 56 880
Tieto­­­liikenne 50 834 59 174 47 754 34 811 25 714
Turvallisuus­­­tekniikka ja -⁠palvelut 39 311 36 820 33 280 33 112 29 969
Yhteensä 1 717 815 1 592 670 1 323 273 1 051 541 915 970

 

Yhteis­hankinnat, top 15

Tuhatta euroa 2024
Microsoft-lisenssien jälleen­­­myynti 196 224
IT-konsultointi 163 233
Laitteiden leasing­­­palvelut 122 614
Elin­­­tarvikkeet ja non-food-tuotteet 116 088
Työ­­terveys­­­huollon palvelut 115 414
Sähkö 96 203
Tieto­­koneet 82 770
Autot 59 755
Poltto­­­nesteet 59 636
Siivous­­­palvelut 46 044
Oppi­­­materiaalit 44 217
Raskaat ajo­neuvot 42 296
Ajo­neuvo­leasing 38 891
Henkilöstö­­palvelut 35 798
Puhe­­ratkaisut 33 210
Muut yhteensä 465 421
Yhteensä 1 717 815

Yhteishankintojen käytön tuki

Vuonna 2024 yhteis­hankintojen aktiivisempi kilpailuttaminen heijastui myös yhteis­hankintojen käytön tuki -⁠yksikön toimintaan. Kehitimme entistä yhtenäisemmäksi ja tehokkaammaksi toiminta­mallia, jolla yksikön asia­ntuntijat ovat mukana dynaamisten hankinta­järjestelmien ja mini­kisallisten puite­järjestelyiden perustamisessa. Tavoitteena on jatkuvasti parantaa yhteis­hankintojen käytettävyyttä ja asiakas­lähtöisyyttä. Uusi prosessi osoittautui toimivaksi, ja olimme tiiviisti mukana viiden yhteis­hankinnan perustamisessa vuonna 2024.

Yhteis­hankintojen käytön helpottamiseksi teimme vuoden aikana myös paljon muuta, yksiköiden­välistä yhteistyötä. Järjestelimme muun muassa mini­kisa­materiaalien asiakirja-aineistoja uudelleen verkko­palvelussamme sekä yhtenäistimme asia­kirjojen visuaalisen ilmeen ja nimeämis­käytännöt.

Asiakas­tuen osalta vuosi oli myös huomattavan aktiivinen. Kommentoimme asiakkaiden mini­kisojen asiakirjoja enemmän kuin edellis­vuonna ja vastaanotimme yli 650 neuvonta­pyyntöä. Lisäksi toteutimme 87 mini­kilpailutusta yhteis­työssä asiakkaidemme kanssa. Vuoden aikana osallistuimme myös lukuisiin erilaisiin asiakas­tapahtumiin, mikä vahvisti vuoro­vaikutusta ja yhteis­työtä asiakkaidemme kanssa.

Tulosta

Sinua voi myös kiinnostaa

Selvitämme yhteis­hankintojen kustannus­säästöjä

Hanselin tehtävänä on lisätä tehokkuutta julkisiin hankintoihin Suomessa, mutta tehokkuuden mittaaminen on haastavaa.

Lue juttu

Vilkasta yhteis­työtä Pohjois­maissa ja EU:ssa

Elokuussa 2024 Hanselin hallitus piti kokouksen Kööpen­haminassa ja vieraili Tanskan yhteis­hankinta­yksikkö SKI:ssä.

Lue juttu

Hanselin hankinta­osaamista arvostettiin rescEU-hankkeissa

RescEU-valmius­varastot ovat EU:n rahoittamia yhteisiä strategisia reservejä.

Lue juttu