GRI-indeksi
Käytetty GRI-standardi on vuoden 2021 mukainen ja GRI 1 -raportointikäytännöt ovat käytössä.
Yleiset tiedot | |||
GRI-tunnus | GRI-selite | Linkitys | Huomiot Hanselin raportoinnista/Olennainen vastuullisuusnäkökohta |
GRI 2 | Organisaatio ja raportointikäytännöt | ||
2-1 | Organisaation tiedot | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
2-2 | Organisaation vastuullisuusraportointiin kuuluvat kokonaisuudet | Vastuullisuuden johtaminen | Vastuullisuusraportointi koskee koko Hansel Oy:tä. |
2-3 | Raportointijakso, raportointitiheys ja yhteystiedot | Vastuullisuuden johtaminen | |
2-4 | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa | Vastuullisuuden johtaminen | Ei muutoksia |
2-5 | Ulkoinen varmentaminen | Riippumaton varmennusraportti | |
Toiminnot ja henkilöstö | |||
2-6 | Toiminnot, arvoketju ja muut liiketoimintasuhteet | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
2-7 | Henkilöstö | Henkilöstötilastot | Henkilöstötietoja ei ole eritelty alueellisesti, koska Hanselilla on vain yksi toimipiste. Jokaista henkilöstötunnuslukua ei ole eritelty sukupuolen mukaan, koska tämä ei ole oleellinen tieto. |
2-8 | Vuokratyövoiman käyttö | Hanselissa oli vuonna 2024 kolme vuokratyöntekijää, kaksi naista ja yksi mies. Yksi näistä sopimuksista on osa-aikainen ja liittyy käännöstyöhön. Käytössä on yhtiön vuokratyövoimaa tarjoava yhteishankintasopimus. | |
Hallinto ja roolit | |||
2-9 | Hallintorakenne ja kokoonpano | Hansel – julkishallinnon hankintayksikkö | Hallituksen jäsenet ovat yhtiöstä riippumattomia, eivätkä he osallistu yhtiön operatiiviseen toimintaan. |
2-10 | Hallituksen nimittäminen ja valinta | Hansel – julkishallinnon hankintayksikkö | |
2-11 | Hallituksen puheenjohtajan asema | Hansel – julkishallinnon hankintayksikkö | Hallituksen puheenjohtaja on yhtiökokouksen nimittämä, eikä hän osallistu operatiiviseen toimintaan. |
2-12 | Hallituksen rooli vaikutusten valvonnassa | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | Hallitukselle raportoidaan vastuullisuustyöstä kokousten yhteydessä. |
2-13 | Vaikutusten hallinnan vastuun delegointi | Vastuullisuuden johtaminen | Yhteishankintojen vastuullisuuden hallinta on kategoriahallinnassa. Vastuullisuusryhmä tukee osaamisellaan vastuullisuuden edistämistä. |
2-14 | Hallituksen rooli vastuullisuusraportoinnissa | Vastuullisuuden johtaminen | Hallitus saa tiedoksi vastuullisuusraportin ennen julkaisua. |
2-15 | Eturistiriitojen välttäminen | Compliance-toiminto viisi vuotta | Lähipiirirekisteri käytössä. Tämä koskee hallitusta, toimitusjohtajaa ja toimitusjohtajan sijaista. |
2-16 | Epäkohtien tiedoksi tuominen | Compliance-toiminto viisi vuotta | Epäkohdat tuodaan hallitukselle tiedoksi kokousten yhteydessä tai erikseen, jos ne ovat kiireellisiä. Vuonna 2024 compliance-tiimille ilmoitettu yksi epäkohta, joka selvitetty ja raportoitu edelleen hallitukselle osana compliance-raportointia. |
2-17 | Hallituksen pätevyys | Hallitus on arvioinut vastuullisuusosaamistaan vuonna 2021. Hallitus on pyytänyt CSRD-koulutusta 2024, toteutus 2025. | |
2-18 | Hallituksen suorituksen arviointi | Vastuullisuuden johtaminen | Hallitus tekee anonyymin itsearvioinnin kerran vuodessa kirjallisesti ja joka kokouksen päätteeksi suullisesti. Kehitetään vastuullisuusnäkökulmien huomioon ottamista hallitustyön arvioinnissa. |
2-19 | Hallituksen ylimmän johdon palkitseminen | Tilinpäätöksen laatimista koskevat liitetiedot | Hallituksella ei ole palkitsemisjärjestelmää, vaan kiinteät palkkiot. Johtoryhmän palkkiojärjestelmässä vastuullisuus on mukana yhtenä tulospalkkion perusteena. |
2-20 | Palkitsemisjärjestelmät | Hanselin työehtosopimus ja palkkiomalli | Hanselissa ei ole käytössä kannustimia työsuhteen alkaessa. Työsuhteen päättämiseen liittyvä korvaus on ainoastaan toimitusjohtajan sopimuksessa. |
2-21 | Kokonaisvuosiansion suhde | a) Korkeimman ansion suhde verrattuna muiden työntekijöiden palkkojen mediaaniin oli 3,5 (2023: 3,8) ja b) korkeimman vuosiansion prosentuaalisen nousun suhde verrattuna muiden työntekijöiden vuosiansion nousuun oli 0,9 (2023: 1,0). | |
Vastuullisuuslinjaukset ja käytännöt | |||
2-22 | Kestävän kehityksen linjaukset | Kasvustrategiaplussa tavoittelee säästöjä | |
2-23 | Politiikkasitoumukset | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | Hansel edistää toiminnassaan Kansallisen julkisten hankintojen strategian sekä hallitusohjelman toteutumista. Lisäksi Hansel toimii valtioneuvoston periaatepäätösten ja omistajaohjauksen linjausten mukaan.
Toimivat markkinat ja säästöt, ympäristövastuulliset hankinnat, sosiaalisesti vastuulliset hankinnat, hankintojen sujuvuus ja hankintaosaamisen jakaminen. |
2-24 | Politiikkasitoumusten sisällyttäminen | Kansallinen julkisten hankintojen strategia 2020 | Hanselin yhteishankintoihinsa soveltama vastuullisuusanalyysi noudattaa Kansallista julkisten hankintojen strategiaa. |
2-25 | Prosessit kielteisten vaikutusten korjaamiseksi | Vastuullisuuden johtaminen | Ilmoitukset käsittelee compliance-tiimi compliance officerin johdolla. |
2-26 | Neuvonanto eettiseen toimintaan ja palautekanavat väärinkäytösten ilmoittamiseksi | Compliance-toiminto viisi vuotta | Compliance-tiimi tukee kaikkia hanselilaisia kaikessa eettisessä toiminnassa. Henkilöstön on mahdollista tehdä nimettömiä ilmoituksia ilmiantokanavaan. |
2-27 | Lakien ja määräysten noudattaminen | Tilinpäätöksen laatimista koskevat liitetiedot | Raportoitavia compliance-tapauksia ei ole ollut. Tilinpäätöksen liitetiedot 5.3 Oikeudenkäynnit. |
2-28 | Jäsenyydet järjestöissä | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
Sidosryhmätoiminta | |||
2-29 | Sidosryhmätoiminnan periaatteet | Sidosryhmämme | Toimivat markkinat ja säästöt, luotettavat sopimustoimittajat, hankintojen sujuvuus ja hankintaosaamisen jakaminen, luotettavat sopimustoimittajat |
2-30 | Kollektiivisesti neuvoteltujen työehtosopimusten piiriin kuuluva henkilöstö | Hanselin työehtosopimus ja palkkiomalli | Hanselissa on käytössä oma TES, jonka piiriin koko henkilöstö kuuluu. Hanselin TES ei koske vuokratyöntekijöitä. |
GRI 3 | Olennaiset vastuullisuusnäkökohdat | ||
3-1 | Olennaisten vastuullisuusnäkökohtien arviointi | Olennaisuusarvio | |
3-2 | Olennaisten vastuullisuusnäkökohtien esittely | Olennaisuusarvio | |
3-3 | Olennaisten vastuullisuusnäkökohtien johtaminen | Vastuullisuuden johtaminen | |
Taloudelliset vaikutukset | |||
201-1 | Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen | Avainluvut | Toimivat markkinat ja säästöt |
203-2 | Epäsuorat taloudelliset vaikutukset | Yhteishankintojen kehitys | Toimivat markkinat ja säästöt, varautuminen ja turvallisuus |
205-2 | Lahjonnan ja korruption vastainen koulutus | Compliance-toiminto viisi vuotta | Eettinen ja vaatimustenmukainen toiminta, luotettavat sopimustoimittajat |
Hansel 1 | Varautuminen | Hanselin hankintaosaamista arvostettiin rescEU-hankkeissa | Varautumiseen liittyvien asioiden huomiointi jatkui vuonna 2024. Hansel on mukana valtiovarainministeriön kautta yhtiötä koskevissa julkishallinnon varautumishankkeissa.
Varautuminen ja turvallisuus |
Ympäristövaikutukset | |||
305-1 | Suorat GHG Scope 1 -päästöt | Vastuullisuuden johtaminen | |
305-2 | Epäsuorat GHG Scope 2 -päästöt | Vastuullisuuden johtaminen | |
305-3 | Muut epäsuorat GHG Scope 3 -päästöt | Vastuullisuuden johtaminen | |
305-4 | GHG-päästöintensiteetti | Vastuullisuuden johtaminen | Ympäristöystävälliset hankinnat |
308-2 | Negatiiviset ympäristövaikutukset toimitusketjussa ja tehdyt toimenpiteet | Vastuullisuuden johtaminen | Ympäristöystävälliset hankinnat |
Sosiaaliset vaikutukset | |||
404-1 | Koulutuspäivät | Henkilöstötilastot | Hansel on asiantuntijaorgnisaatio, eikä henkilöstöä ole luokiteltu muilla tasoilla kuin esihenkilöt ja muut työntekijät. Tarkempi erittely ei ole henkilöstön roolien vuoksi olennaista.
Hyvinvoiva työyhteisö |
Hansel 2 | Vastuullisuustunnuksen saaneiden yhteishankintojen % | Vastuullisuuden johtaminen | Ympäristöystävälliset hankinnat, sosiaalisesti vastuulliset hankinnat, toimivat markkinat ja säästöt, luotettavat sopimustoimittajat |
Tulosta